Thursday, October 6, 2011

Genius Apple iaitu Steve Jobs mati akibat kanser

 Ajal maut ditangan tuhan.  Secanggih mana pun seseorang itu dan sehandal mana teknologi yang dicipta, mereka tidak dapat melawan takdir tuhan.  Yang pasti 2 perkara manusia tidak dapat elak dan mencari ubat iaitu mati dan menjadi tua.

Steve Job mati akibat kanser.  Mendiang dilahirkan pada tahun 24 Febuari 1955 di Francicso  dan mati pada 6 Oktober 200 (Rabu).   Pengasas bersama dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif syarikat komputer gergasi, Apple Incorporated, Steve Jobs meninggal dunia pada usia 56 tahun.

Pengumuman dibuat Apple menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan lewat semalam, waktu tempatan. Namun tidak dinyatakan punca sebenar kematian.  Kematian Jobs menyusul selepas syarikatnya melancarkan rangkaian iPhone terbaru, versi 4S di Cupertino, California.

Jobs sebelum ini menderita barah pankreas pada 2004 dan pernah melakukan pemindahan hati pada 2009.   Mendiang sebelum ini  beberapa kali mengambil cuti disebabkan masalah kesihatan sebelum melepaskan jawatannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple, enam minggu lalu.

Jawatan itu kemudian diambil alih, Tim Cook.  Ikon Silicon Valley itu  bertanggungjawab  memperkenalkan revolusi rangkaian gajet elektronik yang menarik perhatian dunia menerusi ciptaan pintar seperti iPhone, iPad dan iPod.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...