Sunday, October 9, 2011

( Video ) Siti Nurhaliza cakap English

Malaysia merupakan negara bekas jajahan British. Bahasa kedua rakyat Malaysia merupakan bahasa Inggeris selepas Bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi. Orang Malaysia memang boleh bertutur dalam Inggeris tapi mungkin Mat Saleh dengar Mat Saleh boleh gelak. Sekurang-kurangnya kita mencuba untuk menjadi lebih baik. Dari tak baik lama-lama jadi baik. Kalau dah tahu tak baik kita kena mencuba menjadi baik dengan pelan-pelan kayuh.

Selama di Eropah pada pendapat saya, ramai je orang Eropah yang langsung tidak dapat berbahasa Inggeris. Rakyat Malaysia lebih baik bahasa Inggerisnya berbanding Eropah , pada pendapat saya.  Walaupun Malaysia jauh dari British. Yang paling penting kita mencuba , kalau tak pandai jangan buat-buat pandai.  Selalu orang kata Melayu cakap broken English, tapi tak pernah pun kita dengar orang cakap Mat Saleh cakap broken Melayu.  Sebenarnya Mat Saleh suka dan cuba untuk berbahasa Melayu.

Saya respek dengan Dato' Siti Nurhaliza kerana dia berani berbahasa Inggeris di dalam televisyen rancangan Inggeris di NTV7, bercakap English didepan 2 Mat Saleh dan host yang petah berbahasa Inggeris.   Bukan bangga dengan bahasa Inggerisnya tapi bangga dengan keberaniannya berhadapan dengan 3 orang yang petah Inggeris.  Mungkin dia pasti dia akan dikutuk dan nampak macam memperbodohkan diri sendiri.  Tapi sebenarnya dia seorang yang berani !

Kita layan video ini : 



4 comments:

  1. BI Siti bahasa buku. BI jemputan tu dialek harian mrk , tentunya lebih cantik bhs Siti. Walau bgmana pun saya tak bangga langsung dgn pengacara. Lihat shj pakaiannya, langsung tiada identiti.

    ReplyDelete
  2. pengacara tu Chinese.... apa2 pun Siti cuba untuk membalas dengan bahasa Inggeris, yang penting mencuba dan menunjukkan dia berani dan tidak hanya tunduk mengalah ... Terima kasih atas komen Zull

    ReplyDelete
  3. Tahniah siti..yg penting dia mampu mencuba utk menjwb blk pertanyaan tu wlupun nmpk gementar sdikit..

    ReplyDelete
  4. Lily @ MumMyQiStInA


    saya pun gementar kalau diapit oleh mat Saleh ngan Mamat Negro tu .... yang penting dah release pun albumnya hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...