Thursday, January 19, 2012

Awas ! Pujian juga membawa Perpisahan




Suami saya suka memuji saya.  Bagaimana suami anda ?  Tapi suami saya tidak pernah dan minta dijauhkan dia memuji saya dengan pujian-pujian di bawah

Suami : Ayang dari arah belakang abang tengok, ayang sama macam mak abang
Suami : Muka ayang kan macam muka adik abang kalau tengok dari tepi
Suami : Mata ayang dengan kening ayang sama macam adik perempuan abang

Situasi di atas dinamakan sebagai zihar.

Maksud zihar : suami yang menziharkan (menyamakan) sebarang juzuk tubuh/anggota badan isterinya dengan muhram suami dengan mana-mana anggota lahirnya (si isteri).

Hukum : berdosa besar & haram.

Jatuh hukum zihar (jatuh talak) apabila : 
1) suami yang sah
2) baligh
3) berakal

Lelaki yang sudah menziharkan isterinya, berdosa besar untuk ber'mesra' dengan isteri nya itu.

Orang-orang yang telah menziharkan isteri mereka, kemudian hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan itu, maka mereka perlu membayar kafarah iaitu ;
a) membebaskan seorang hamba.
b) berpuasa 2 bulan non-stop
c) memberi makan kepada 60 orang fakir miskin - 1 orang 1 cupak


P/S : Saya percaya semua isteri diluar sana amat suka jika suami memuji-muji.  Tetapi bukan semua pujian membawa kebahagiaan.  Berhati-hati dengan pujian yang membawa musibah iaitu penceraian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...