Saturday, October 8, 2011

Mana periuk nasi ?

Dah namanya orang Melayu, pergi mana-mana nak makan nasi juga.  Bukan Melayu aja, Cina , India pun sama.  Dah kat Austria ni nak makan nasi juga lah.  Mana tahan makan roti je.  Cari kat market jumpa juga nasi.

Beras jenama apa pun aku tak tahu.  Bedal je lah Bedah !


Masak dekat Apartment.  Cari periuk nasi elektrik tak ada.  Pelik lah takkan diorang tak makan nasi?  Jawapan yang bernas, memang lah orang Eropah , nasi tu bukan makanan ruji mereka.  Hahahaha padan muka aku.  Jakun sangat kan ?


Nak puji emak aku.  Tersedak nanti mak aku kat Malaysia.  Emak aku ni memang serba boleh.  Dalam apa keadaan pun dia boleh mengkreatifkan diri untuk masak.  Selalu tengok juga emak masak nasi pakai dapur gas kalau bekalan elektrik terputus.  Aku tengok aje dia masak, tahu makan aja.  Tengok bukan sebarang tengok, tunggu masa aplikasikan aje.   Tapi emak aku mesti bangga kat Austria aku dah jadi sekreatif emak.  Hehehehe  .  Mesti bangga emak dapat anak macam aku ni.  Tak kebulur nampaknya anak orang (laki aku lah tu).  Isteri solehah ni ^_^.
Sudah pergi masak !  Dah lapar.....

Ini beras 1 kg.  Kalau dekat rumah aku boleh makan 3 orang je kot.  Dekat rumah aku 20kilo.  Haaa ambik kau !  Adik beradik 9 orang kot





Mula-mula basuh beras.  Jangan lupa baca Bismillah dan Selawat dan tambah kasih sayang sekali. 

 



Lepastu sukat air pakai ruas jari.    Ruas yang hujung sekali.  Ini emak aku yang ajar.  Cara lain aku tak tau.  Sukat pakai cawan mawan aku tak reti lah.  Pakai jari pun boleh.



Dapur ni canggih sikit dari rumah aku.  Dapur elektrik tak ada tong-tong gas semua.  Aku putar nombor yang paling tinggi sekali 12.  Sebab nak keringkan air nasi. 




Tengok-tengok nasi dah mula membuih.  Menggelegak




10 minit lepas tenggek di dapur.  Buih makin banyak.  Ini bukan buih buaya kat sungai.  Ni buih menggelegak.  Sebab air nak kering ni.  Sorry, buih tak tumpah pun ok.  Handal juga aku ni.




Tengok-tengok air dah kering .  Heheh berjaya-berjaya.  Ilmu emak aku praktikkan ni.  Ilmu masak nasi pakai periuk bukan elektrik.




Aku turunkan suhu kepada 3.  Sebab air dah kering.  Suhu kena rendahkan.  Kalau letak 12 tak mau nya rentung periuk nasi bukan elektrik ni.  Apa aku nak jawab dengan tuan rumah Eropah ni nanti.




Air dah kering.  Suhu dah kurangkan kepada 3.  Tutuplah periuk nasi,




Eh apasal kelabu aja ni ?  Ohhh wap.  Snap gambar lain.  Ambil lain




Lihatlah kegebuan nasi ku ini.  Tengok pun dah sedap.  Kalau makan lagi lah bukan menjilat jari, kaki pun sekali heheheheh (geli je)




Menu tengahari nasi, ayam goreng, kobis goreng dan air Coca Cola.  Ini aja lauk yang mampu aku masak dekat Austria ni.  Barang macam kat Malaysia mana ada.  Kunyit, kicap, minyak kelapa sawit (guna minyak bunga matahari) , asam jawa, halia dan lain-lain mana ada.  Aku cuba masak sekreatif yang boleh.  






  Selesai sudah masak.  Masa untuk mencekik.  Buat suamiku puji-puji je lah ye.  Buat emak terima kasih ilmu-ilmu yang diturunkan.  Emak memang emak yang baik.  Mesti emak bangga tengok aku pandai masak, bela anak orang lagi.  Bismillahirrahmanirrahim..... nyummm nyummm makan !!  :-)









2 comments:

  1. ko neh buat aku gelak kuat2. teringat aq masa duduk brisbane 6 bln thn 2008! 1 bln x jumpa nasi yg sesedap kt msia. pass kenal berapa org msia yg kuat mkn cam aq, hari2 menu malaysia d brisbane.sambal tempoyak pon ada.

    ReplyDelete
  2. hahahah ...kenangan paling manis dan sangat mahal harganya , tak boleh beli ngan wang ringgit pengalaman camni :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...