Thursday, January 26, 2012

Permainan 'Aku Jimat' diilham dari isteri Perdana Menteri ke-6 ?

Sekarang gelombang Apple.  Dari ipad, iphone dan ipod.  Dah alang-alang ada alat elektronik canggih ni dan kaki 'game' pulak mesti nak try semua game yang diperkenalkan.  Mula lah pantang ada game terbaru mesti nak 'download'.  Baik permainan kena bayar atau 'free' mesti nak try. 

Pernahkah anda bermain permainan "Aku Jimat"?.  Aku tak pernah main pulak.  Tapi dikatakan permainan ini dikatakan mirip isteri Perdana Menteri ke-6 iaitu Datin Seri Rosmah Mansor.  Tapi apa lah salah dia kan sampai permainan pun direka bersumber inspirasikan dari Datin Seri Rosmah Mansor.   Yang penting aku tak tahu apa motif sebenar permainan ini diwujudkan.  Berfikiran elok aja mungkin nak mendidik orang yang tak pandai menabung supaya menabung.

Datin Seri Rosmah Mansor (Sumber: Google)


Pengusaha permainan Antartica Group berkata, permainan ini adalah "untuk mendidik anak-anak kepentingan menabung” sejak kecil dan “lebih awal jika seseorang berjimat maka, lebih banyak yang dapat dikumpulkan”

Dengan tabung berbentuk seekor kucing, pemain dikehendaki menyambut duit syiling bernilai US$1000 (RM3,100) setiap satu yang digugurkan bagi membuat pembelian - sama ada sebuah rumah bernilai US$5,000,000 (RM15, 000,500) atau kereta berharga US$300,000 (RM10,000).

Permainan "Aku Jimat"


Pengguna juga boleh membeli mana-mana sembilan beg tangan yang ditawarkan, bernilai antara US$ 9,000 hingga US$ 110,000 (RM27, 900 hingga RM440,000) atau juga cincin berlian bernilai US$ 24 juta (RM74 juta).


Barang-barang yang boleh dibeli seperti beg tangan , cincin berlian, rumah, kereta

Setiap syiling bernilai $1,000 tetapi jika seseorang itu bernasib baik, jongkong emas bernilai $1,000,000 akan digugurkan.

Pemain bagaimanapun mesti berhati-hati untuk mengelakkan diri mereka daripada terkena bom.Ini kerana bagi setiap kali mereka terkena bom, tambahan umur setahun akan dimasukkan kepada pemain dan seseorang dipaksa untuk "bersara" pada usia 99 tahun.


P/S : dan khabarnya permainan ini sudah dibuang  dari   iTunes App Store Apple. So, nampak nya aku ketinggalan zaman sedikit sebab tak sempat nak main 'game' ni.

Sumber: Malaysiakini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...