Friday, April 12, 2013

Pengalaman ngeri berhadapan jurujual belagak

Hai everybody my followers. ... (ada ke? ?)

Pernahkah anda ke kedai/ butik/restoran? Pernahkah anda dilayan seperti anjing /kucing kurap di tempat tersebut? Pernahkah anda dilayan seperti pengemis yang meminta sedakah?
Kalau anda tidak pernah tak apa, tapi saya pernah. Sangat sadis dan menikam kalbu pengalaman saya. Saya adalah pengguna setia perfume The body shop (sebelum kejadian dilayan bagai kucing kurap). Izinkan saya bercerita dengan panjang lebar.

Pada suatu hari iaitu penghulu segala hari, hari jumaat, saya dan adik berjalan jalan di sunway carnival. Saja saja window shopping. Tetiba je teringat perfume dah nyawa nyawa ikan. Dengan teruja nak membeli perfume bodyshop saya pun masuk ke kedai body shop di sunway carnival, seberang jaya, pulau pinang.



Saya pakai perfume cherry blossom tapi teringin nak tukar angin pulak, tukar haruman lain. Saya memang peminat setia "oceanus" dari The bodyshop tapi malangnya production oceanus sudah di hentikan. Dan perbualan saya dengan salesgirl disitu, " Miss, saya nak tanya, perfum oceanus................ " dan... belum sempat saya bertanya salesgirl tu jawab " discontinue" . Eh, aku ni mimpi ke, rasanya belum habis soalan aku dan dia menjawap dengan kurang hajo nya, "discontinue" . Saya pun buat-buat tak dengar dan inginkan kepastian dan tanya lagi, " emmmmm oceanus dah.........." belum habis tanya dia jawab " discontinue" . Dan... hampir 6 kali dia cakap perkataan "discontinue" berulang-ulang, sambil bijik matanya dibesar-besarkan dan dijegil-jegilkan. Macam lah aku ni hantu, mata dia duk tebeliak beliak tengok aku. Eh! apahal minah ni meroyan ke apa (aku cakap dalam hati)

Tak pe lah aku sabar lagi. Dan aku tanya, " miss tester........" belum sempat habis aku tanya, dia menudingkan jari ke arah meja didepan pintu masuk bodyshop sambil mengarahkan aku dengan bahasa Inggerisnya lah konon. Saya pun ke situ, tanpa mendapat layanan aku pun test lah tester kat tangan, dan dia sound dalam bahasa inggeris lagi, dalam bahasa melayu nya, " Nak spray perfume guna kertas yg disediakan". Sepatutnya aku customer dia yg melayan saya, bukan saya sembur tester endiri.


Hati dah membengkak. Heyyy ingat aku tak ada duit ke nak beli setakat perfume The body shop (cakap dalam hati lagi). Akhirnya tanpa beli apa-apa, aku masih berbudi bahasa, "Ok, miss Thank you" ... Balasan yang aku dapat? Hanya jelingan dan muka masam...... ..... Ish aku rasa mental lah salesgirl tu atau mungkin bapak dia punya kedai kot.


Dan akhirnya... akibat kegeraman, saya pun email lah aduan di e-mail The body shop dengan tajuk e-mail " LAYANAN KURANG SOPAN STAFF BODY SHOP". Inilah emailnya :



Dan.... akhirnya pihak The body shop membalas email ketidakpuasanhatiku. Pihak The body shop di dalam emailnya memberitahu yang dia dah latih staff dia bagaimana layan pelanggan. Eh! ye ke? ? Aku rasa perempuan yang sorang ni mungkin mengalami masalah kekejangan otot akibat period kotttt. Think positive je. Berikut email balasan dari The body shop :



MORAL BEHIND THE STORY, kalau korang dilayan seperti pengemis di butik/ kedai/restoran, buat sahaja aduan. Sekarang kan zaman canggih, cari je alamat/ email/facebook/ nombor telefon untuk buat aduan kepada pihak atasan mereka. Bukan nak tutup periuk nasi mereka, cuma beringatlah buat baik di balas baik. Dan. ... Pastikan anda tengok namanya kalau dia pakai tanda nama. Lagi satu kalau di layan kurang sopan dalam telefin, tanya lah nama yang bercakap dalam telefon sebab senang nak buat aduan.

P/S : Tak beli dah perfume The body shop. Setiap kali lalu di depan kedai nya aku jadi fobia dan tak hingin jejak kan kaki di situ lalu pun tak nak dah. Tengok pun muak tekak.

posted from Bloggeroid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...