Monday, April 30, 2012

Bagaimanakah Saham Felda Global Ventures Holdings Berhad diagihkan ?

Logo FELDA
Dr. Rosli Yaakop, 26 Apr 2012
Akhbar media baru, Malaysiakini semalam (Rabu, 25 April 2012) melaporkan Pengerusi Felda sebagai berkata bahawa FGVHB bakal di senaraikan Jun ini tanpa penglibatan KPF bagi mengambil manfaat maksimum dari  harga komoditi yang memuncak  sekarang. Selepas bulan Jun, harga komoditi dijangka menurun dan dikhuatiri harga saham syarikat berasaskan komoditi seperti FGVHB, akan turut jatuh. Juga dilaporkan pengumuman Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri bahawa Perdana Menteri Malaysia akan mengumumkan durian runtuh kepada peneroka dalam satu program di Felda Jengka 8 pada 8 Mei ini.  Durian runtuh itu akan dibayar dalam bentuk tunai dan saham – mungkin tunai sebelum penyenaraian dan saham selepas penyenaraian.

Tiada keraguan peneroka pasti mendapat durian runtuh kerana Perdana Menteri telah menjanjikan demikian. Seluruh Malaysia malah seluruh dunia sudah tahu. Tidak boleh beliau “flip-flop” lagi. Kalau tidak ditunai, ia pasti akan membawa padah buruk kepada Perdana Menteri. Ingat, undi warga Felda adalah simpanan tetap UMNO.


Soalnya: Berapa banyakkah durian runtuh itu? Sebelum ini pernah dilaporkan bahawa durian runtuh yang bakal diterima peneroka “bukan kecil tetapi besar dan dibayar bukan sekali tetapi dua kali.”  Malah Perdana Menteri pernah berkata bahawa “tidak terbayang oleh peneroka betapa besarnya durian runtuh itu.”  Bloger-bloger pro-UMNO meramalkan antara RM10,000 ke RM50,000.
Sumber terpercaya memberitahu saham FGVHB bakal diagihkan seperti Jadual 1:
Jadual 1: Agihan Terbitan Primari Saham FGVHB

Pemegang Saham Selepas Terbitan Awam (IPO), Tawaran untuk Jualan (OFS) oleh Felda tetapi tidak termasuk Tawaran Greenshoe Option oleh IHC


Unit Saham (j.) Nilai Saham @RM5.85 se unit (RM b.) %
1 Felda 0 0 0
2 IHC (Memegang bagi pihak KPF dan ASF) 1,265 7.4 37.0
3 Kerajaan-Kerajaan Negeri 513 3.0 15.0
4 Rakan Kongsi Strategik 684 4.0 20.0
5 Pekerja (Pink Form) 86 0.5 2.5
6 Pelabur Runcit (pengundian) 68 0.4 2.0
7 Pelabur Bumiputera (MITI) 393 2.3 11.5
8 Pelabur Institusi Lain 411 2.4 12.0

Jumlah 3,420 20.0 100.0

Dari jadual 1 di atas perkara berikut boleh diperhatikan:

Felda melupuskan segala kepentingannya di dalam FGVHB. Sebagai balasan, Felda mendapat bayaran sekali sahaja (one-off payment) berjumlah RM10 bilion terdiri dari RM2.4 bilion (bayaran pelupusan kepentingannya dalam FHB kepada FGVHB dan RM7.6 bilion (penjualan sahamnya dalam FGVHB sebanyak 1.3 bilion unit pada harga RM5.85 se saham). Tinggallah Felda sebagai badan berkanun tanpa sebarang perniagaan kecuali – mungkin – menguruskan tanah peneroka sahaja.  Jumlah ini hanya mampu menampung 5 tahun perbelanjaan Felda (purata RM2 bilion setahun) pada saiz Felda yang ada sekarang. Itu pun sekiranya wang itu tidak digunakan untuk maksud-madsud lain. Selepas ini, kalau Felda mahu terus wujud, ia perlu disuntik dengan wang pembayar cukai.

Dua bakal pemegang saham terbesar FGVHB ialah IHC dan rakan kongsi strategik, masing-masing memegang 37% dan 20% saham FGVHB dengan jumlah kawalan majoriti sebanyak 57%. Saham 37% itu adalah balasan bagi pelupusan 51% harta  KPF di dalam FHB.  IHC memegang saham berkenaan kononnya bagi pihak KPF dan Amanah Saham Felda (ASF) yang bakal ditubuhkan supaya “saham itu tidak tergadai.” Sebagai balasan, IHC bakal “membayar” KFF dan ASF dengan redeemable preference shares (RPS) yang tidak membawa kuasa mengundi. Maknanya, kuasa menguruskan saham itu diberikan kepada IHC secara mutlak.  Kecuali saham itu dijual, KPF tidak mendapat apa-apa “capital gain” dari penyenaraian FGVHB. Apabila FGVH mengeluarkan dividen nanti, KPF akan mendapat 37% dari jumlahnya ditolak fi perkhidmatan dan lain-lain caj oleh IHC. Saham milik KPF, kalau diagihkan kepada 209,913 ahli KPF, maka pada puratanya, setiap orang bakal mendapat 6,026 unit saham se orang (kira-kira 6 lot). Ini hanya milikan atas kertas yang tidak boleh dijual, bermakna ahli koperasi tidak mendapat apa-apa keuntungan pun daripada penyenaraian.

Pekerja Felda sebagai satu kumpulan, melalui borang merah jambu bakal diperuntukkan 86 juta saham (2.5%), bermakna, secara purata, setiap pekerja berpeluang membeli 3,440 unit saham atau lebih kurang 3 lot (jumlah pekerja Felda berjumlah 25,000). Pada harga terbitan RM5.85 se saham, pekerja perlu menyediakan RM20,124 seorang (jumlah:  RM0.5 bilion) untuk membeli saham ini. Tentunya pinjaman bank akan disediakan tetapi bila membeli saham dengan pinjaman, kemungkinan untuk menjual saham dengan segera amat tinggi kerana peminjam ingin mengurangkan beban hutang. Boleh dijangkakan saham ini akan dijual di pasaran sekondari. Jika selepas disenarai, saham ini boleh dijual pada harga RM8.00 se saham, pekerja Felda akan mendapat keuntungan (lepas tolak hutang bank) sekitar RM200 juta, atau RM8,000 se orang.

Tiada peruntukan melalui borang merah jambu kepada peneroka. Kalau peneroka berminat untuk membeli saham FGVHB, mereka kenalah bertanding dengan orang ramai. Kerana saham yang diperuntukan kepada pelabur runcit amat kecil (68 juta unit atau 2%), peluang untuk mendapat saham amat tipis. Kalau bernasib baik, pembeli runtik akan dapat sekadar satu lot (1,000 unit saham).

Saham yang diperuntukkan khusus kepada Bumiputera (melalui MITI) agak besar – 393 juta unit atau 11.5%. Hatta, kalau saham ini kesemuanya diagihkan kepada peneroka Felda yang seramai 112,635 orang itu, setiap seorang, pada puratanya, akan mendapat 3,489 unit saham (hampir 4 lot). Kecuali diagihkan secara percuma, tidak ramai peneroka yang mampu membeli sampai 4 lot kerana kosnys ialah RM23,400.  Tetapi sumber terpercaya memberitahu saham ini bakal diperuntukkan kepada “sekumpulan pelabur terpilih” (bukan peneroka) yang besar kemungkinan terdiri daripada penama-penama yang mewakili sebuah parti politik yang pinjaman banknya telah disediakan untuk mereka. Pada harga RM5.85 se saham, pembelian saham ini melibatkan kos RM2.3 bilion. Kalau selepas penyenaraian, saham ini boleh dijual pada harga, misalnya, RM8.00 se saham, ialah menghasilkan keuntungan kasar hampir RM850 juta.   Oleh yang demikian, yang bakal mengaut keuntungan besar dan segera dari penyenaraian FGVHB ialah “sekumpulan pelabur terpilih” ini. Ini untuk belanja PRU13.

Pelabur institusi bakal menguasai saham FGVHB bila disenaraikan. Sebagai satu kumpulan, kerajaan-kerajaan negeri (15%), IHC (37%), pelabur-pelabur institusi yang lain (12%) dan rakan kongsi strategik (20%), mengawal 84% dari jumlah saham.   Pelabur-pelabur ini sedia membolot saham-saham yang bakal dijual pelabur peruncit.

Wang yang masuk ke akaun FGVHB dari penyenaraian berjumlah RM4.4 bilion dan kalau ditolak hutang bank sebanyak RM2.4 bilion (digunakan untuk membuat bayaran prapenyenaraian kepada Felda), tinggallah RM2 bilion sahaja. Inilah yang akan digunakan untuk mengembangkan aktiviti perniagaannya ke peringkat global. Jumlah ini dikira kecil. (Nota: RM2.4 bilion dipinjam dari bank untuk membayar Felda apabila Felda melupuskan kepentingan dalam FHB). Oleh yang demikian, tujuan utama penyenaraian FGVHB bukanlah untuk menjana dana bagi mengembangkan perniagaan.

Agihan di atas adalah pada peringkat terbitan primari (primary issues).  Tentunya bila perdagangan bermula (pasaran sekondari), saham FGVHB akan bertukar tangan – ada yang menjual dan ada yang membeli dan ada pula yang  tidak menjual mungkin menunggu harga naik ke paras cukup tinggi baru hendak dijual. Pendeknya, bila disenaraikan, sesiapa sahaja boleh memilik sekeping kertas bernama saham itu.  Sudah tidak ada jaminan bahawa harta peneroka akan kekal di dalam tangan mereka. Pelabur bukan dari kalangan peneroka boleh menguasai kepentingan di FGVHB.

Adalah diyakini bahawa wang sejumlah RM2.4 bilion bakal diperolehi Felda sebelum penyenaraian adalah untuk membayar durian runtuh kepada peneroka. Kalau wang ini dihabiskan, peneroka Felda yang seramai 112,635 orang itu bakal menerima RM21,307.76 seorang. Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Perdana Menteri “tidak terbayang oleh peneroka betapa besarnya durian runtuh itu.”   Ada kemungkinan peneroka akan dibayar jumlah ini kerana “undi mereka telah menjadi mahal” kerana ianya amat diperlukan oleh UMNO-BN yang sudah terlalu tersepit (desparate) untuk mempertahankan kuasa.

Dimanakah Felda akan mendapatkan saham FGVHB untuk diagihkan kepada peneroka? Sumber terpercaya memberitahu, FGVHB memiliki opsyen untuk menerbitkan 100 juta unit saham lagi kepada IHC di bawah “greenshoe option” (kebenaran menerbitkan lebih saham dari jumlah asal). Ini bermakna setiap peneroka akan diperuntukkan 8,878 unit saham (kira-kira 9 lot). Ini melibatkan kos RM51,936. Dirasakan tidak ramai peneroka yang mampu walaupun pinjaman bank disediakan. Sepatutnya, saham itu diagihkan percuma kepada setiap peneroka kalaulah sebeanrnya ia durian runtuh. Kalau peneroka kena bayar, itu bukan durian runtuh.

Jelas, FGVHB disenaraikan dan mesti disenaraikan dalam bulan Jun ini juga kerana UMNO memerlukan dana segera untuk membeli undi warga Felda dalam PRU13 yang telah terlalu hampir.


Sumber :  Keadilan Daily



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...